Każdy rodzaj zmian, z jakimi mamy do czynienia w organizacji, jest dla firmy dodatkowym obciążeniem. Trudno jednak polemizować z osobami uważającymi, że o wdrożeniu systemu zarządzania jakością ISO 9001 należy myśleć przede wszystkim w kontekście ich wyników.
Te są warte wysiłku, a wraz z upływem czasu ich pozytywne skutki okazują się być coraz bardziej widoczne. Co warte podkreślenia PN EN ISO 9001 może być rozwiązaniem korzystnym nie tylko z perspektywy niewielkich firm, ale również organizacji o międzynarodowym zasięgu.
Najważniejsze zalety
Trudno wskazać na tę korzyść, jaką daje certyfikat ISO 9001, która oceniana byłaby najwyżej. Niemal zawsze na pierwszy plan wysuwa się jednak zwiększenie wydajności. Procesy są ustawiane zgodnie z wytycznymi łatwymi do zastosowania, a wcielenie ich w życie nie jest skomplikowane. W rezultacie, norma ISO 9001 prowadzi do zwiększenia przychodów.
W dużym stopniu jest to zasługa wspomnianej już zwiększonej wydajności, choć zwraca się uwagę także na to, że samo posiadanie certyfikatu podnosi prestiż firmy. Co warte podkreślenia, nie jest to bez znaczenia nie tylko dla jej klientów, ale i dla potencjalnych partnerów handlowych.
Kto na tym zyskuje?
O zyskach związanych z certyfikatem ISO 9001 mówi się zwykle postrzegając firmę jako całość. Tymczasem coraz więcej uwagi poświęca się również pracownikom. Okazuje się, że zakończona powodzeniem procedura certyfikacyjna podnosi ich morale. Sprawia, że są nie tylko bardziej zadowoleni, ale również zmotywowani.
Nie zawsze podchodzą wyłącznie optymistycznie do nowych ról i obowiązków. Łatwo można ich jednak przekonać do tego, że mogą na nich jedynie zyskać. Certyfikacja ISO jest znana również z tego, że pomaga w kształtowaniu lepszych relacji z dostawcami.